Het stellen van vragen is één van de snelste (en gemakkelijkste) manieren om interactie te creëren tijdens een live presentatie.
Dat klinkt logisch, toch?
In plaats van dat je tegen je publiek praat, stel je strategische vragen om hun ideeën, inzichten en feedback te ontvangen over jouw onderwerp. In een enquête die ik deed gaf 86% van de sprekers aan dat het stellen van vragen een effectieve manier is om je publiek te betrekken. Dat gezegd hebbende, je wil geen vragen stellen aan je publiek die 'zomaar' in je hoofd op komen.
In plaats daarvan wil je de juiste vragen stellen die passen bij jouw onderwerp om de presentatie effectief en krachtig te maken.
Dit kan je doen door de volgende vakkundige regels toe te passen.
Vak Regel #1: Gebruik EPF-vragen om meer te leren over je publiek EPF vragen zijn strategische vragen die je aan jouw publiek stelt om meer over hen te weten te komen tijdens de presentatie. Als je het goed dat, dan zorgen deze vragen ervoor:
Dat je tegen de juiste mensen praat
Dat je de grootste zorgen van je publiek behandelt
Dat je niks belangrijks vergeet aan het einde van je presentatie
Wil je meer leren over EPF-vragen (en waarom je de resultaten ervan wilt bewaren) kijk dan de korte video.
Vak Regel #2: Stel jezelf de vraag: "Hoe kan het antwoord op deze vraag mijn presentatie waardevoller maken?"
Tijd is schaars. Je hebt niet de hele dag de tijd om heen en weer te pingpongen met je publiek en dan ook nog je pitch te geven.
Daarom is het belangrijk, als het gaat om het stellen van effectieve vragen, dat je weet hoe je strategisch gebruik maakt van de antwoorden om ze zo gunstig mogelijk in te zetten voor je presentatie. Als je niks goeds kan verzinnen, vergeet dan die vraag en bekijk of er een geschiktere vraag is.
Bijvoorbeeld, wanneer je een nationale statistiek bespreekt over lange werkuren, kan je het voorbereiden door eerst iets te vragen zoals dit:
Door de resultaten van je publiek via een live poll vast te leggen, kun je het volgende ontdekken:
Dit kan je vervolgens vergelijken met het nationaal statistisch gemiddelde en voorzien van commentaar gedurende je presentatie.
Door dit soort strategische vragen vroeg in de presentatie te stellen, krijg je de unieke gelegenheid om je boodschap aan te passen wanneer dat nodig is.
Vak Regel #3: Stel verhullende vragen over je publiek. Je publiek is vaak de beslisser die je moet overtuigen, toch?
Overtuig hen om actie te ondernemen... Overtuig hen om anders te denken... Overtuig hen om iets anders te proberen...
Onthoud dat hoe meer je kan leren over wat je publiek denkt, wat hun waarden en gevoelens zijn, hoe meer het je helpt hen te overtuigen tot het nemen van actie. Dus wanneer je je vragen creëert, kijk dan of je een vraag kan bedenken waarbij je iets ontdekt over je publiek wat je kan helpen hen te overtuigen. Bijvoorbeeld, stel dat je presentatie gaat over een nieuw besturingssysteem waarvan je wilt dat zij dat uitproberen.
Om een sterk verhaal neer te zetten, kan je ontdekkende meerkeuze vragen stellen zoals:
Wat vind je het belangrijkst in een besturingssysteem (A, B, C, of D)?
Wat vind je het meest frustrerende in een besturingssysteem (A, B, C, of D)?
Op een schaal van 1 tot 10, hoe goed moet een besturingssysteem zijn voordat je zou overstappen?
Zie hoe elke vraag probeert te onthullen hoe je publiek denkt en zich voelt. Het zorgt ervoor dat je in staat bent je verhaal te onderbouwen met sterke argumenten die ondersteund worden door hun antwoorden. Hoe meer je kan leren over je publiek tijdens je presentatie, hoe effectiever je bent als spreker.
Ben je geïnteresseerd in het verweven van EPF-vragen in je presentatie via Glisser? Neem dan contact op.
Comments